|
LEHKÝ FILM
přes celý povrch komutátoru je jeden z mnoha normálních stavů, které obvykle vidíte na dobře pracujícím stroji. Odstín filmu závisí na kvalitě kartáče a proudové hustotě.
|
|
|
|
TMAVÁ PATINA
Dobrý stav. Film může být světlý nebo tmavý, ale důležité je, že je jednotný a stejnoměrný. Obvykle má dobrý film nepatrně lesklý vzhled.
|
|
|
|
SKVRNITÝ FILM
Tento neuniformní stav filmu se vidí nejčastěji. Nahromaděné tolerance u stroje jako je ovalita komutátoru, přítlak kartáčů, rozdílná magnetická pole a chemické výpary přispívají k tvorbě tohoto typu filmu.
|
|
|
|
FILM NA DRÁŽKÁCH A LAMELÁCH
Opakující se světlý a tmavý vzorec související s počtem cívek kotvy na drážku. Tento vzorec závisí na provedení stroje a většinou ne na funkci kvality kartáče.
|
|
|
|
PRUHY
pouze na filmu nejsou pro komutátor škodlivé. Tento stav neohrožuje životnost kartáčů a komutátoru. Pokud dojde k přenosu kovu, tento stav může vyústit v drobné poškrábání. Tento typ filmu může záviset na hustotě proudu nebo kvalitě kartáče.
|
|
|
|
JASNÉ SKVRNY
Jasné skvrny na filmu jsou příznakem špatného kontaktu nebo přetížení. Výsledné jiskření pod kartáčem má tendenci zničit patinu a následně narušit komutátor.
|
|
|
|
PÁLENÍ LAMEL
je narušení zadní hrany lamely komutátoru. Selhání komponent stroje, špatně nastavená elektrická symetrie stroje nebo špatně komutující kartáč může vést k pálení lamely. Pokud se neopraví, tento stav může způsobit vážné poškození komutátoru nebo přeskok.
|
|
|
|
PÁLENÍ DRÁŽEK MEZI LAMELAMI
může vést k narušení každé druhé, třetí nebo čtvrté lamely komutátoru v závislosti na provedení vinutí kotvy. Nesprávný materiál kartáče, provedení kartáče nebo elektrické nastavení stroje může způsobit tento stav. Tento stav vážně poškozuje komutátor a snižuje životnost kartáčů.
|
|
|
|
PATINA S PRUHY OD SBĚRU NEBO OPOTŘEBENÍ
Pruhovaný film bez opotřebení komutátoru, stopy se mohou lišit šířkou a barvou. Způsobeno atmosférickými podmínkami (vlhkostí, olejovými výpary nebo jinými plyny) nebo nedostatečným zatížením.
|
|
|
|
INTENZIVNÍ PÁLENÍ LAMEL
má za následek narušení lamel komutátoru podle vzorce souvisejícího s ½ počtu ramen kartáčů a postupuje dál až po vzorec rovnající se počtu ramen kartáčů. Tento stav je způsoben cyklickým mechanickým nebo elektrickým narušením jako je nevyvážená kotva, hřídel se špatnou souosostí, ohnutá hřídel, špatná ložiska, slabý základ, selhání vyrovnávače nebo špatné spojení stoupacího vedení. Pokud se tento stav neopraví, vede k přeskoku.
|
|
|
|
RÝHOVÁNÍ
je uniformní obvodové opotřebení o šířce kartáče, které je patrné na komutátoru. Přílišné množství brusného prachu v atmosféře nebo brusný kartáč mohou způsobit tento stav. Extrémně nízký přítlak pružiny (do 1.5 psi) může též způsobit tento stav. Správná aplikace kartáče a filtrování vzduchu u nuceně větraných motorů může snížit opotřebení komutátorů.
|
|
|
|
SBÍRÁNÍ MĚDI
Dochází k němu, když vysoká energie přenáší měď v roztaveném stavu. Tyto částice se pokryjí kontaminujícími látkami z okolního prostředí nebo impregnace kartáče a náležitě neoxidují tak, aby vytvořily film na povrchu komutátoru. Tyto částice se shromáždí na okraji lamely a postupem času překryjí izolační slídu. Tento stav je nutné řešit, jakmile se objeví, jelikož může dojít k vážnému poškození. Pro zastavení vývoje tohoto stavu je nutné zkosit hrany lamel.
|